Direktreklam mot langning till 20-åringar

2016-09-30

9 000 20-åringar i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län får i dagarna en tygkasse med posten. På påsen finns ett budskap mot langning. Utskicket är en del av kampanjen ”Hejdå alkoholskador” som syftar till att få unga vuxna att låta bli att bjuda eller köpa ut alkohol till minderåriga. 

Den vanligaste källan till alkohol för minderåriga är kompisar, kompisars syskon och partners, det framgår av undersökningen Skolelevers drogvanor som CAN genomför årligen. Därför bedriver Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, tillsammans med storstadslänen en kommunikationsinsats riktad till unga vuxna med budskap mot langning.

-   Partners, kompisar och kompisars syskon har varit den vanligaste källan till alkohol för minderåriga i många år, men gruppen har ansetts svår att nå. Genom att skicka hem budskapen till dem och genom att sprida budskapen via sociala medier hoppas vi kunna nå dem säger Anna Raninen, projektledare för kampanjen.

Hejdå alkoholskadorPåse med budskap mot langning.